Artist: Mattias Käll
Installation: Wooden cube, photo and video
Carbon Capture Storage
Skogen är ljusgröna årsskott, mikrobakterier, läppsteklar, lövsångare, gråsidingar och rödrävar. Ett myller av liv och död. En växelverkan och en cykel formad under tusentals år. En plats där vi kan förnimma naturens eviga inandning och utandning. Tillväxt och förmultning. Ett samspel mellan grenar, rötter och mycel.
Idag brukar vi skogen i ett allt högre tempo. Skogen är inte längre skog utan material. Vi fäller och river upp rik mångfald och återplanterar homogent. Samma ålder, samma sort. Enkelt. Effektivt. Skogen ska räcka till mycket – biodrivmedel, fjärrvärme, huskonstruktioner, bioplast och kolsänka som bromsar klimatförändringar.
Genom nedärvda vanor eller omedvetna förskjutningar förbränner vi idag mer fossilt material än bara en generation bak, mer än vad deras föräldrar gjorde. I jakt på vad? Vi belastar skogen samtidigt som vi hoppas att den ska rädda oss. Vi belastar våra barns framtider.
I utställningen lånar vi in två installationer av Mattias Käll: en träkub-installation och en film som undersöker skogens roll i koldioxidinfångning.
I projektet Carbon Capture Storage arbetar Mattias Käll med den volym trä som behövs för att binda hans egna koldioxidavtryck under ett år. Installationen består av 365 träkuber – var och en stor nog att binda in dagens koldioxidavtryck. En kub för varje dag.
Filmen Carbon Capture Storage, av Mattias Käll med delvis filmmaterial av Roine Magnusson, problematiserar teknikens begränsningar i att lösa klimatkrisen. Idag släpper vi globalt ut 40 miljarder ton CO2 årligen. För att nå fossilindustrins netto-nollvision till 2050 behöver vi fånga in 23 miljarder ton per år. Många hoppas att den tekniska utvecklingen ska rädda oss, men dagens 27 anläggningar för Direct Air Capture fångar endast in 10 000 ton – 0,000005 promille av vad som krävs.
Samtidigt sköter skogen koldioxidinfångning genom fotosyntesen, en process formad under miljontals år. Träden binder kol i sina vävnader och släpper ut syre till oss att andas. Ny teknik kan lösa en del av problemet, men vi behöver förstå att vi är natur, tätt sammanlänkade och helt beroende av dess egna system.
Hartmut Rosa skriver i boken "Resonance": “The quality of a human life cannot be measured simply in terms of resources, options, and moments of happiness; instead, we must consider our relationship to, or resonance with, the world.”
Hur relaterar vi till skogen – som kolsänka, som resurs, som livsmiljö? Hur påverkas vår förståelse av teknikens löften och skogens egna lösningar?
Länk till Mattias Källs konstnärskap
ENGLISH
Project Carbon Capture Storage
The forest is bright green shoots, microbes, sawflies, willow warblers, grey-sided voles, and red foxes. A teeming mass of life and death. An interaction and a cycle shaped over thousands of years. A place where we can sense nature’s eternal inhalation and exhalation. Growth and decay. A symbiosis of branches, roots, and mycelium.
Today, we use the forest at an ever-increasing pace. The forest is no longer a forest but a resource. We fell and uproot rich biodiversity and replant homogeneously. Same age, same species. Simple. Efficient. The forest must meet many demands—biofuels, district heating, construction materials, bioplastics, and a carbon sink to slow climate change.
Through inherited habits or unconscious shifts, we burn more fossil material today than just a generation ago, more than their parents did before them. In pursuit of what? We burden the forest while hoping it will save us. We burden our children's futures.
In this exhibition, we present two installations by Mattias Käll: a wooden cube installation and a film that explore the forest’s role in carbon capture.
In the Carbon Capture Storage project, Mattias Käll works with the volume of wood required to offset his own carbon footprint for one year. The installation consists of 365 wooden cubes—each large enough to sequester one day’s carbon footprint. One cube for each day.
The film Carbon Capture Storage, by Mattias Käll, with additional footage by Roine Magnusson, critically examines the limitations of technology in solving the climate crisis. Today, we globally emit 40 billion tonnes of CO₂ annually. To reach the fossil industry’s net-zero target by 2050, we need to capture 23 billion tonnes per year. Many place their hopes in technological advancements, yet today’s 27 Direct Air Capture plants collectively capture only 10,000 tonnes—a mere 0.000005 percent of what is required.
Meanwhile, forests naturally capture carbon through photosynthesis, a process refined over millions of years. Trees store carbon in their tissues and release oxygen for us to breathe. While new technology may address part of the problem, we must recognise that we are nature—deeply interconnected and entirely dependent on its systems.
Hartmut Rosa writes in "Resonance": "The quality of a human life cannot be measured simply in terms of resources, options, and moments of happiness; instead, we must consider our relationship to, or resonance with, the world."
How do we relate to the forest—as a carbon sink, a resource, or a habitat? How is our understanding shaped by promises of technology and the forest’s own solutions?
Link to Mattias Käll’s artistic practice